سالنامه چیست ؟

سالنامه چیست ؟

سررسید کتاب یا جدولی است حاوی یک تقویم از یک سال، همراه با اطلاعاتی که به صورت پیوست در ابتدا یا انتهای سررسید قرار میگیرد. به زبان ساده سررسید یا سالنامه همان دفترچه یادداشت روزانه است با این تفاوت که هر صفحه از آن دارای تاریخ می باشد.
سالنامه می‌تواند شامل فهرست مناسبت‌هایی باشد که بنا به تصمیماتی اتخاذ شده‌اند تا یاد و خاطره حوادث، اتفاقات یا انسان‌های نام‌آور را زنده نگه‌دارند در واقع در سررسید به حقایق مختلف در مورد دستاوردهای گذشته و حال اشاره شده است. در قدیم سالنامه ها معمولا شامل اطلاعات کشاورزی بوده اند اما سالنامه های مدرن اغلب حاوی اطلاعات آماری و اطلاعات عمومی می باشند. سالنامه ها هر سال توسط سازمان های مختلف چاپ می شوند. مراکز چاپ سررسید سعی می کنند اطلاعات مفید، کمیاب و یا سرگرم کننده ای را برای سودمندی بهتر در سررسید ها قرار دهند. سالنامه‌ ممکن است موضوعات مختلفی از جمله اقتصادی، سیاسی یا اجتماعی و غیره را پوشش دهد و یا تنها به یک موضوع  خاص بپردازد. طی چند سال اخیر، سررسید ها با عناوین مختلفی به چاپ رسیده اند که از آن جمله می توان سررسید های مهندسی، سررسید های دستیار و سررسید های ورزشی را نام برد.
به خاطر کاربردی بودن سررسید و عمر طولانی آن (یکسال) می تواند به عنوان یک محصول تبلیغاتی بسیار سودمند مورد استفاده قرار گیرد. سررسید را می توان بر اساس عمومی یا اختصاصی بودن آن، اطلاعات صفحات داخلی، نوع جلد، نوع صحافی و حتی سایز سررسید طبقه بندی کرد.
مقدمه سررسید  میتواند شامل تصاویری از نوروز و یا ... باشد. صفحه ای به نام دارنده سالنامه نیز در همان صفحات اولیه وجود دارد. صفحات داخلی سررسید در واقع همان صفحات یادداشت روزانه تاریخ دار میباشد . 
بخش پایانی شامل صفحاتی است که در آن میتوان اطلاعات مهندسی و یا برگه هایی برای یادداشت تلفن و یا برای مشاهده تلفن های ضروری مانند آتش نشانی، اورژانس و غیره را یافت .
معمولاً برای ساخت جلد سررسید از انواع جلدهای سخت با روکش های مختلف استفاده میشود . که این روکش ها میتواند سلفونی ( گلاسه با روکش سلفون مات یا براق )، چرم مصنوعی یا طبیعی، ترمو یا گالینگور باشد . البته بنا به سلیقه و توانایی تولید کننده میتواند از روکش های مختلف دیگری نیز استفاده نماید.
سررسید با توجه به نوع صفحات داخلی آن و حتی نوع جلد میتواند صحافی های مختلفی نیز داشته باشد که از این میان می توان به صحافی ته دوخت (دوختی ) ، فنردوبل یا فنر مارپیچ کلاسوری اشاره کرد.
سایز سررسید میتواند بنا به نظر تولید کننده دلخواه و متفاوت باشد ولی برای کاهش ضایعات و همچنین قیمت تمام شده معمولاً از سایز های استاندارد استفاده میشود.

 


چاپ   ایمیل